Mamici ,tatici ,pitici

un forum pentru toata familia
 
AcasaPortalCalendarInregistrareConectare

Distribuiţi | 
 

 Cum ajutam copilul nostru sa fie istet

In jos 
AutorMesaj
mony_ka
Admin
avatar

Mesaje : 179
Data de inscriere : 29/06/2010
Varsta : 40
Localizare : Romania

MesajSubiect: Cum ajutam copilul nostru sa fie istet   Vin 23 Iul 2010 - 16:45

Inteligenta micutilor se dezvolta mai usor daca alegeti jocuri potrivite
varstei. Cele de indemanare sunt recomandate dupa 4 ani.

Jocurile de constructii,
precum puzzle si lego, sau cele de negociere sunt doar doua dintre
modalitatile care pot antrena inteligenta copiilor. Cu cat un joc este
mai complex, cu atat sunt mai mari sansele ca acesta sa dezvolte
copiilor capacitatea de a face alegeri sau atentia distributiva a
acestora, spun psihologii. Cel mai important este ca jocurile sa fie
alese in functie de varsta micutilor.

Clopotei pentru copiii mai mici de un an

Pentru
copiii mai mici de un an, specialistii recomanda jocurile care pot
dezvolta simturile micutilor si care ii ajuta sa se obisnuiasca cu cei
din jurul lor si sa nu se sperie de zgomote. "Schimbati-va mimica in
timp ce stati cu copilul in brate: miscati din nas, zambiti sau scoateti
limba. Dupa doua-trei saptamani, copilul va incepe sa va imite", afirma
psihologul Anca Kosina, coordonator de programe de educatie pentru
parinti si pentru sustinerea femeilor gravide si lauze la Fundatia "Drum
de lumina".

Fixarea unor clopotei in bataia vantului, astfel
incat copilul sa-i poata vedea, ii da posibilitatea sa-i asocieze cu o
imagine frumoasa sau cu un sunet placut. O alta modalitate prin care se
pot dezvolta simturile la copiii mai mici de un an este agatarea unei
jucarii de un elastic, deasupra lor, care sa se balanseze orizontal sau
vertical. Dupa un timp, copilul va incerca sa o prinda.

"Puneti
mai multe jucarii in cerc, deasupra copilului si lasati-l minimum 60 de
secunde sa se obisnuiasca cu ele si sa le parcurga cu privirea pe
fiecare. Dupa aceea, misca-ti-le incet", indica psihologul.

Memoria se dezvolta dupa varsta de un an

Copiilor
cu varsta de pana la trei ani le sunt recomandate jocurile care sa-i
ajute sa retina lucruri noi. Cautarea si aratarea diferitelor detalii
ale jucariilor, precum rotile, volanul sau gura unei papusi,
recunoasterea unor fiinte apropiate sau a unor actiuni, dupa denumire,
si rostirea unor propozitii simple, din doua cuvinte, sunt cateva dintre
aceste activitati.

"La aceasta varsta este bine sa se antreneze
memoria si atentia copilului. La cererea parintilor, el poate aduce un
obiect sau poate recunoaste si denumi una sau doua fotografii
cunoscute", mai spune specialistul.

Independenta apare intre 3 si 6 ani

Explicarea
utilitatii unor obiecte sau a unor actiuni este esentiala pentru copiii
mai mari de 3 ani. Deoarece gradul de independenta incepe sa se
dezvolte de la aceasta varsta, in lipsa explicatiilor, copiilor li se va
parea ca li se impune ceva.

Atentia si memoria copiilor cu
varsta intre trei si sase ani pot fi stimulate prin reproducerea de
poezii si cantece din doua strofe, gruparea mai multor imagini in doua
categorii sau prin compararea a doua obiecte in functie de greutate.
"Dupa varsta de patru ani, copilului i se poate cere sa povesteasca ceva
pornind de la cateva imagini, sa foloseasca in mod corect pronumele
personale si sa se joace cu alti copii, respectand anumite reguli",
explica Anca Kosina.

Tot de la varsta de patru ani, micutilor le
sunt recomandate jocurile de constructie, precum lego sau puzzle.
"Jocurile de constructie dezvolta abilitatile practice ale copiilor si
vederea in spatiu. Totodata, ele ii determina pe copii sa invete sa faca
planificari", completeaza Mugur Ciumageanu, psiholog clinician la
Spitalul "Alexandru Obregia" din Capitala.

Jocuri si aptitudini

> Abilitatile practice si vederea in spatiu se pot dezvolta prin jocuri de constructie precum lego sau puzzle
> Aptitudinile lingvistice se dezvolta prin jocuri de cuvinte (sinonime sau antonime)
> Gandirea abstracta se poate "antrena" cu ajutorul cubului rubic sau al sahului.
>
Abilitatile sociale se dezvolta prin jocurile de negociere ("Nu te
supara, frate!"). Totodata, acestea sunt si modalitati cu ajutorul
carora copiii invata sa castige, dar si sa piarda.

_________________
Sus In jos
http://mamicitaticipitici.forumulmeu.ro
mony_ka
Admin
avatar

Mesaje : 179
Data de inscriere : 29/06/2010
Varsta : 40
Localizare : Romania

MesajSubiect: Re: Cum ajutam copilul nostru sa fie istet   Vin 23 Iul 2010 - 16:50

Copiii învata de la partenerii de joaca
Atunci
când se joaca cu fratii si prietenii lor, copiii învata unul de la
celalalt. Pe masura ce apar întrebari, provocari si conflicte ei învata
cum sa rezolve problemele. De exemplu, o fetita de 3 ani Ioana se joaca
cu niste cuburi, pe care încearca sa le suprapuna pentru a forma o casa,
si încearca sa faca si un acoperis „casutei” ei. Alta fetita, Maria,
care are 4 ani, are deja experienta în domeniu si îi sugereaza:
"Încearca sa pui cubul care e mai lung – cred ca se potriveste mai
bine." În final, Ioana deprinde o noua strategie în timp ce Maria
reuseste sa rezolve o problema, si chiar sa îsi dezvolte aptitudinile de
socializare.

Atunci când se joaca în grupuri, copiii de vârste
diferite au prilejul sa învete în doua moduri: mai întâi, imitând
comportamentele copiilor mai mari, si mai apoi „învatând” copiii mai
tineri sau mai putin experimentati.
Joaca este poate cea mai importanta activitate pentru copii.
Este pentru ei o "munca", ocupatia principala, si în acelasi timp
resursa majora pentru învatare! Chiar daca acest proces nu este evident,
copiii învata tot timpul. Învata explorând lumea din jurul lor,
experimentând lucrurile cu care vin în contact..........
pampers.ro

Copiii învata experimentând
Învatarea
este un proces activ. Cu cât copilul are parte de mai multe experiente
practice, cu atât va deveni mai curios si mai abil. Copiii sunt
fascinati de toate muncile pe care le fac adultii – gatit, menaj,
diverse reparatii. Mai mult de atât, toate aceste sarcini din viata de
zi cu zi au o imensa valoare educativa pentru copil. Prin urmare, ofera
si copilului tau un bol în care sa amestece aluatul pentru checuri,
cumpara si pentru copilul tau o maturica pe masura lui, sa te ajute la
curatat podeaua! Cumpara-i si lui un ciocan sau un cleste de jucarie, cu
care sa te ajute la reparat diverse lucruri în casa sau garaj. Dar,
desigur, nu uita sa îl supraveghezi si sa-l ghidezi în tot ceea ce face.
Joaca în aer liber – alergatul si cataratul – sunt esentiale pentru o
dezvoltare fizica armonioasa, si în acelasi timp ofera un prilej pentru
copil sa exploreze natura.

Poti oferi copilului tau si mai
multe ocazii de învatare pastrând în jurul casei diferite materiale fara
o destinatie anume. Materialele care nu au o destinatie anume vor
permite copilului sa dea frâu liber imaginatiei – proces activ, care
favorizeaza învatarea. Aceste materiale nu limiteaza jocul copiilor tai
la un anumit tip de activitate, cum fac jucariile. Astfel de materiale
ar putea fi:

* Hârtie, creioane, pixuri, foarfeci speciale pentru copii, lipici, banda adeziva – pentru desenat, scris, construit
* Cutii de carton si orice alte obiecte uzuale (fara pungi de plastic!)
* Vopsele si acuarele
* Apa, nisip, plastilina, lut pentru experiente tactile noi
* Cuburi de lemn, jocuri de tip Lego
* Haine, palarii, articole vestimentare (în special copiilor de 3 - 5
ani cel mai mult le place sa se costumeze si sa joace diferite roluri)
* Papusi si haine pentru papusi
* Instrumente muzicale simple, si orice alte dispozitive care reproduc muzica

Copiii învata de la adulti toata viata
"Cât
de frumoasa este!" ai spus tu când s-a nascut fetita ta. Chiar atunci a
început o viata întreaga de oferit dragoste si sprijin, esentiale
pentru dezvoltarea si împlinirea copilului tau. Acest tip de relatie
ofera copilului sentimentul de securitate si constiinta propriei valori,
de care are nevoie pentru a acumula si învata. Oferindu-i sprijin
emotional, poti ajuta copilul tau sa obtina rezultate maxime din joaca
(deci sa învete); ia în calcul si urmatoarele sugestii:

Încearca sa fii cât mai exacta si sa-ti stimulezi copilul.
Daca
îi spui copilului tau " Trebuie sa împarti " nu ajuta prea mult. Dar
daca o calauzesti pe dificilul drum al cooperarii, va întelege mult mai
multe despre cum sa împarta data viitoare cu ceilalti. De exemplu,
Olivia are 2 ani si vrea sa traga si ea de caruciorul plin cu frunze;
spune tuturor copiilor " Olivia vrea si ea sa se joace cu caruciorul
dupa ce termina Mihai. Ia sa vedem cu ce poate sa va ajute Olivia pâna
când termina Mihai cu caruciorul? Ce ar fi sa pregateasca ea urmatoarea
gramada de frunze pentru carat? " Astfel, Olivia are prilejul sa între
si ea în joc, si înca fara sa mai astepte. Prin folosirea unui limbaj
stimulativ emotional, ca în acest caz, copiii ajung sa vada adultii ca
pe aparatorii cauzei lor, ca pe un ajutor nepretuit în rezolvarea
problemelor, fara a permite degenerarea situatiilor în conflicte.

Ajuta-ti copilul sa devina un bun observator.
Copiii
învata observând activ lumea înconjuratoare. Când iesi la o plimbare cu
copilul de 3 ani si ajungi în dreptul unui santier, copilul va fi
probabil foarte curios: ce se întâmpla acolo? Împartaseste-i interesul,
opreste-te si priveste plina de interes, exclamând: "Ia uite ce roti
mare are camionul!" Daca îti ajuti copilul sa devina un bun observator
îi oferi un talent foarte folositor ulterior în viata.

Pune copilului întrebari deschise.
Încurajeaza
copilul sa gândeasca, sa reflecteze folosind întrebari deschise: "De ce
se misca excavatorul? Ce crezi ca o sa faca acum soferul?" Da copilului
timp sa elaboreze raspunsuri, chiar daca acestea sunt gresite, înainte
de a raspunde tu. Nu-ti corecta copilul tot timpul, mai bine gândeste-te
si elaboreaza. Altminteri, copilul poate ajunge sa creada ca oricum
niciodata nu are dreptate, si atunci îsi poate pierde interesul pentru a
raspunde.

Ajuta-ti copilul sa construiasca pornind de la lucruri cunoscute.
Atunci
când pare interesat de ceva, foloseste-te de acel ceva. Cauta în carti
mai multe informatii despre vehiculele folosite în constructii. Ofera-i
jucarii (camioane, excavatoare) ca sa se poata preface ca face munca
dificila a soferului de excavator; retrairea experientei si reproducerea
celor observate contribuie la o mai buna întelegere. Mergi din nou cu
copilul la santierul respectiv, oferind copilului sansa sa vada
progresele realizate, sa acumuleze mai multe informatii, sa înteleaga
eventual unde a gresit.

Viata cotidiana ofera atât de multe
lucruri fascinante pentru copilul tau: calatoria cu trenul, cu
autobuzul, sau alaturi de tine pe bicicleta – sunt atât de multe lucruri
de aratat. "Unde e masina albastra?" (dupa ce a învatat culorile).
Copilul nu are nevoie sa mearga în locuri speciale pentru a învata.

Ofera-i un model pozitiv.
Unul
dintre cele mai bune moduri de a învata este sa îti urmeze exemplul.
Fenomenul este natural, si aproape subconstient. De exemplu, daca te
vede citind periodic, si copilul va vrea sa citeasca, sau sa i se
citeasca. Iar cititul este unul din cele mai pretioase daruri pe care le
poti oferi copilului tau! (Ai totusi grija: copilul va imita si toate
comportamentele negative pe care le observa! Este deci extrem de
important sa fim noi însine respectuosi)

Foloseste un limbaj pozitiv.
Cu
toti raspundem mai bine la expresiile pozitive decât la cele negative.
Deci, în loc sa emiti ordine sau interdictii ("NU arunca mingea în
partea aia!") mai bine ofera sugestii ("Ia uite ce loc potrivit sa te
joci cu mingea e acolo "). De fapt, copiii învata lucruri noi numai daca
sunt încurajati pozitiv. Reactioneaza, deci, la tot ceea ce face: "Ce
frumos ai facut ", "Foarte bine, bravo! ", "Ce fata cuminte!".

Jocurile
sunt deci echivalentul serviciului pentru un copil. Sunt modalitatea
prin care copilul învata despre lume, si despre cum sa se integreze în
ea. Si cu cât îti încurajezi mai mult copilul în aceasta munca plina de
provocari, cu atât copilul îsi va lua mai în serios rolul.
Sus In jos
http://mamicitaticipitici.forumulmeu.ro
mony_ka
Admin
avatar

Mesaje : 179
Data de inscriere : 29/06/2010
Varsta : 40
Localizare : Romania

MesajSubiect: Re: Cum ajutam copilul nostru sa fie istet   Vin 23 Iul 2010 - 17:01

O sa ai zile in care nu te vei putea intelege cu copilul, in care nu vei
reusi sa-l faci sa se comporte asa cum ar trebui. Dar exista metode
pentru a micsora frustarea ta si a evita conflictele dintre tine si
copilul tau.
Tine cont de posibilitatile copilului.
Copiii se dezvolta intr-un ritm diferit si pot sa aiba diferite
calitati si defecte. In cazul in care copilul tau nu se comporta asa cum
ai vrea, s-ar putea ca pur si simplu sa nu poata face ceea ce i-ai
cerut.

Gandeste inainte de a vorbi. Daca ai stabilit o regula sau ai facut o promisiune, va trebui sa o respecti. Ai grija sa fi realist/a.

Copiii fac ceea ce "merge".
Daca vei incerca sa mituiesti copilul cu ceva dulce dupa ce a facut o
prostie, incercand astfel sa il faci sa se opreasca, mai mult ca sigur
ca data viitoare va face la fel. Fa un efort si incearca sa nu
incurajezi comportamentul gresit al copilului, nici macar prin atentia
pe care i-o acorzi.

Incearca sa fi consistent.
Nimeni nu poate fi consistent tot timpul. Dar telurile propuse,
regulile, metodele de educare trebuie sa ramana aceleasi. Desele
schimbari deruteaza copilul si il provoaca sa testeze limitele numai
pentru a afla unde sunt aceste limite.

Respecta sentimentele copilului.
Daca afli din ce cauza copilul se comporta anormal, esti deja cu un pas
mai aproape de rezolvarea problemei. Deseori ajuta daca copilul stie ca
este inteles. Un exemplu: "Stiu ca esti suparat pentru ca prietenul tau
trebuie sa plece, dar tot trebuie sa iti strangi jucariile."

Priveste greselile - inclusiv ale tale - ca posibilitati de a invata.
Daca nu te descurci intr-o anumita situatie de prima data, nu dispera.
Analizeaza situatia, incearca sa iti dai seama ce ai fi putut face
diferit si data viitoare aplica. Daca iti dai seama imediat ca ai facut o
mare greseala, asteapta sa se linisteasca situatia, cere-ti scuze de la
copil si explica-i cum o sa procedezi data viitoare in aceleasi
conditii.


Cum sa eviti problemele

In primul rand, incearca sa eviti forta si demonstratiile de forta. Incearca sa te limitezi la problemele intr-adevar importante. Urmatoarele idei te-ar putea ajuta:

Daca este posibil, ofera optiuni copilului.
Lasand copilul sa aleaga poti stabili niste limite, acordandu-i
totodata o anume independeta. Un exemplu: "Iti strangi singur jucariile
sau sa te ajut?"

Transforma educatia intr-un joc. Copilul va face ceea ce vrei tu daca ai grija sa se si distreze. Un exemplu: "Concurs! Cine isi pune haina mai repede."

Fa-ti planuri dinainte.
Daca sti cu siguranta ca anumite circumstante vor cauza probleme
(mersul la cumparaturi, de exemplu), discuta cu copilul inainte despre
ce comportament ar trebui sa aiba si care ar fi consecintele daca nu il
respecta. Mergi la cumparaturi numai cand copilul este bine odihnit si
satul si ia cu tine o carte sau o jucarioara ca sa-l distrezi in cazul
in care se plictiseste.

Lauda-l cand se comporta bine.
De cate ori copilul isi aduce aminte sa urmeze regulile stabilite de
tine, incurajeaza-l si lauda-l cat de bine a facut-o. Nu este nevoie de
un sistem de recompense. Un simplu "Multumesc ca ai venit cand te-am
strigat" si o imbratisare sunt de ajuns.

_________________
Sus In jos
http://mamicitaticipitici.forumulmeu.ro
mony_ka
Admin
avatar

Mesaje : 179
Data de inscriere : 29/06/2010
Varsta : 40
Localizare : Romania

MesajSubiect: Re: Cum ajutam copilul nostru sa fie istet   Vin 23 Iul 2010 - 17:06

EXERCITII DE CREATIVITATE

1. Utilizarea ,,Ce poti face cu…?”
Desfasurare: li se cere copiilor sa enumere cât mai multe utilizari
,,neobisnuite” pentru diverse obiecte . Exemplu: ,, Ce poti face cu un
cui? ” (Posibile raspunsuri: sa scriu pe o piatra, sa desfac un nod,
sa-l încalzesc si apoi sa-l tin în mâini, când acestea sun reci, sa-l
pun semn de tinut minte, sa-l pun într-un muzeu, sa cânt cu el la
chitara etc)

2. Utilizarea ,,Ce nu poate sa fie…?”

Desfasurare: li se cere copiilor sa spuna ce nu poate fi un obiect
prezentat, de exemplu ,,Ce nu poate fi un umeras?”. Exercitiul seamana
cu primul descris mai sus, dar este mai accesibil si se pot obtine mult
mai multe raspunsuri, într-un timp mult mai scurt. Din toate
raspunsurile date, li se cere ulterior celorlalti sa numeasca pe cele
care nu le-au ,,trecut prin cap” si se face o selectie a celor mai
neasteptate, deci cele care presupun o imaginatie creativa foarte mare.
De exemplu: un umeras nu poate fi oglinda, soare, pantofi, pâine.

3. Analogia: ,,Cu ce seamana…?”
Desfasurare: exercitiul se poate aplica numai cu prezentarea unui
obiect si, fara explicatii, se cere copiilor sa spuna cu ce alte obiecte
sau plante, animale seamana. Exemplu: se arata o sfoara groasa, asezata
ondulat.(Posibile raspunsuri: cu un sarpe, cu un pârâu, cu un tren, cu
coada pisicii).

4. Analogia: ,,Surpriza petelor”
Desfasurare:
copiii vor primi ca prima sarcina sa acopere în întregime o foaie de
desen cu pete de diferite culori si marimi. Dupa terminarea acestei
sarcini, le se cere sa-si priveasca foarte atent lucrarea, si, cu
ajutorul unei carioca groasa, sa dea petelor contur, în asa fel încât
lucrarea sa devina o compozitie figurativa.
Exercitiul devine mai
interesant daca aceeasi lucrare initiala se multiplica la copiator color
si li se da tuturor elevilor. Rezultatele diferite, apoi comparate,
sunt un stimulent deosebit de eficient pentru dezvoltarea imaginatiei
creative.

5. Modificarea: ,,Aceeasi figura în alte chipuri” sau ,,Schimba forma, dar nu pierde nimic!”
Desfasurare: se da copiilor un portret taiat în mai multe bucati si li
se cere sa-l refaca în alt mod decât cel initial. Acelasi lucru se poate
face cu imaginea unui animal, planta sau obiect. Se insista pe evitarea
refacerii imaginii, ci numai pe crearea uneia noi, oricât de
,,impresionist” ar fi rezultatul.

6. Modificarea/reciclarea: ,, Ce putem face din…?”
Acest tip de exercitii de creativitate capata o tot mai larga utilizare
în scoli. Pentru o buna educatie ecologica, copiilor li se dau sarcini
atractive de reciclare a unor materiale mai mult sau mai putin
refolosibile. Astfel de exercitii sunt: cum putem refolosi cutiile
metalice de conserve?
(suport de creioane, cutie pentru nasturi,
jucarii muzicale) sau ce putem face frumos din peturi? (papusi
decorative, oameni de zapada, vase pentru flori de interior).



7. Modificarea: ,,Orice lucru poate altfel sau altceva…”
Exercitiul se desfasoara pe diferite orientari ale creativitatii, canalizate prin sugestii/întrebari de tipul:
- dati o alta întrebuintare unei bucati de pânza, unei cutii, unui tub etc.
- dati o alta culoare, forma, dimensiune obiectului…
- ce alte schimbari mai pot fi facute?

8. Diversitatea prin asemanare: ,,Ce e rotund?”
Desfasurare: într-un interval de timp anuntat de la început se cere
copiilor sa scrie numele a cât mai multe forme rotunde. Se precizeaza ca
aceste forme pot fi orice, singura conditie e ca forma lor sa fie
aproximativ rotunda. Dupa expirarea timpului, se citesc raspunsurile,
apoi, o a doua sarcina este gruparea pe categorii a exemplelor si
numararea categoriilor. Creativitatea gândirii este cu atât mai mare cu
cât, prin grupare se obtine un numar mare de categorii.

9. Creativitate procesuala:,, Jocul figurilor geometrice”
Copiii primesc câte zece figuri geometrice de acelasi tip, dar de
marimi si culori diferite (rotunduri, patrate, triunghiuri,
dreptunghiuri). Din acestea li se cere sa creeze o compozitie
figurativa, lipindu-le. Cele patruzeci de figuri trebuie sa creeze
împreuna o imagine inspirata din realitate, pe care copilul o va
prezenta, descriind-o asa cum a vazut-o el. Sunt acceptate si
interpretarile fanteziste. Pe lânga realizare, mai importante sunt
explicatiile copilului, care poate dezvalui un mod particular de a
interpreta lumea.

10. Adaptarea: ,,Tabloul cu anotimpuri”

Desfasurare: copiii sunt rugati sa creeze tablouri din diverse culori
vii de hârtie creponata. Dupa ce ei considera ca au terminat tablourile
initiale, li se da o noua sarcina: sa adapteze tabloul, prin noi
adaosuri, la un anotimp - toamna, vara sau primavara. Având în vedere
prima cerinta – sa foloseasca îndeosebi culori vii – cerinta de a adapta
tabloul la anotimpul iarna este cea care solicita cel mai mult
creativitatea, de aceea se va cauta provocarea lor de a adapta tabloul
multicolor la anotimpul iarna, fara însa a-i forta.
Exercitiul va
evidentia la unii copii idei surprinzatoare, precum acoperirea culorilor
cu hârtie alba sau prin aplicarea de fulgi si oameni de zapada.

11. Creativitate procesuala:,,În excursie”
Desfasurare: se audiaza o înregistrare cu ciripit de pasarele, susur de
izvor si, daca e posibil, si cu fosnet de frunze miscate de vânt. Se
cere elevilor sa-si imagineze o excursie în care, la un moment dat, au
vazut un lucru care fie le-a placut foarte mult, fie i-a speriat si sa-l
povesteasca si celorlalti. Daca elevii sunt în clasa a IV a sau macar a
III a, e bine sa-si noteze, pe scurt, ce si-au imaginat, pentru a nu
uita propriile idei în timpul povestirii celorlalti. În acest exercitiu,
stimulii auditivi vin foarte mult în sprijinul copiilor în imaginarea
unor situatii despre un subiect dat. La fel se poate imagina o calatorie
cu trenul, ascultând o înregistrare cu sunetele produse de acesta etc.

12. Adaptarea: ,,ce s-ar întâmpla daca…?”
Desfasurare: li se da copiilor câte o fisa pe care sunt scrise întrebari de tipul:
- Ce s-ar întâmpla daca toate masinile ar disparea dintr-o data, într-o zi?
- Ce s-ar întâmpla daca toata lumea s-ar îmbraca la fel?
- Ce s-ar întâmpla daca nu ar mai exista insecte pe Pamânt?
- Ce s-ar întâmpla daca apa ar avea culoarea rosie?
Raspunsurile nu trebuie sa fie elaborate, conteaza ideea principala a
raspunsurilor, care sunt din cele mai neasteptate si pot dezvalui
viziuni surprinzatoare din partea copiilor.
13. Asocierea: ,,Lucruri diferite si totusi asemanatoare”
Desfasurare: fiecare copil primeste o foaie de bloc de desen,
împartita, pe orizontal în patru parti egale. Pe fiecare coloana sunt
desenate în partea de sus, în ordinea urmatoare, figurile: un cerc mare,
un patrat mare, un cerc mult mai mic decât primul si un patrat , de
asemenea, mult mai mic decât primul. Cerinta este sa se deseneze cât mai
multe obiecte sau chiar fiinte, care sa respecte o evidenta
corespondenta cu însusirile: ,,rotund, mare”, ,,dreptunghi, mare”,
,,rotund, mic”, ,,dreptunghi, mic”.
Posibile raspunsuri: cerc mare –
soare, balon,minge; dreptunghi mare – casa, boc, camion, vagoane; cerc
mic – sirag de margele, nasturi, fulgi de zapada; dreptunghi mic –
cutii, aparat de fotografiat, bomboane etc.

14. Transpunerea: ,,Sunt o alta fiinta”
Desfasurare: exercitiul se va derula dupa o discutie pregatitoare
despre un animal, insecta, planta care îl fascineaza pe copil (Ce animal
te impresioneaza cel mai mult?). Se cere elevilor sa-si închipuie ca
sunt, printr-o vraja, acel animal si sa se gândeasca la:
- Care ar fi cea mai mare grija al lui?
- Ce l-ar bucura cel mai mult?
- De cine/ce i-ar fi frica cel mai mult?
- Ce ar simti fata de oameni?

15. Acomodarea: ,,Trei lumi într-una singura”
Desfasurare: li se vor spune copiilor trei cuvinte, între care se poate
face mai greu legatura. Cu cât aceasta legatura este mai dificil de
facut, cu atât mai interesante sunt asocierile facute de copii. Ei vor
avea de alcatuit un text scurt, din minim trei enunturi, prin care sa
realizeze o situatie care sa cuprinda cele trei notiuni/acceptii ale
cuvintelor date.
Exemplu: albina, tren, medic.
Posibil raspuns:
,,Un tren se opri într-o gara mica. O albina intra, din greseala, în
tren, pe o fereastra deschisa. Un medic, ce calatorea cu trenul, a
prins-o cu grija si i-a dat drumul afara din tren.”

16. ,,Un extraterestru pe Pamânt”
Desfasurare: li se explica elevilor ce se presupune a fi un
extraterestru ( daca este nevoie), dupa care se organizeaza un joc de
rol bazat pe întrebari si raspunsuri. Jocul se reduce la rolul unui
extraterestru care a ajuns pe Pamânt, unde toate lucrurile îi sunt
necunoscute si ciudate. El se întâlneste cu un grup de copii pamânteni (
ceilalti copii), pe care îi întreba diverse lucruri despre viata de pe
pamânt, de exemplu.
- De ce ploua? De ce manânca oamenii? De ce citesc în carti copiii? De ce danseaza etc.
,,Pamântenii”
îi raspund extraterestrului si imediat îi pun ei o întrebare de tipul:
,,dar pe planeta ta de unde vine apa? …cum traiti fara sa mâncati?”. Pe
rând, în rolul ,,extraterestrului” intra si ceilalti copii.

17. ,,Muzeul nasturilor”
Desfasurare: se aduce copiilor o ,,colectie de nasturi” diversi, cât
mai multi, mari, mici, cu încrustatii, simpli, deosebiti, divers
colorati etc. Se mai adauga ca fiecare nasture a fost expus în ,,muzeu”
deoarece a avut o ,,viata” interesanta, o istorie deosebita. Fiecare
copil alege un nasture si-si închipuie povestea lui de la fabricare pâna
la depunerea în muzeu. Trebuie sa scrie cât mai multe detalii: a cui a
fost, cum arata haina/hainele pe care a fost cusut, cum era persoana
care l-a purtat, când si cum a ajuns la muzeu. Descrierile, sub forma de
compuneri pot fi completate si oral, daca elevul mai are o noua idee,
ivita în timpul prezentarii. Cele mai interesante ,,istorii”vor fi
premiate.

18. Utilizarea creativ-practica: ,,Ce stii sa faci cu..?”
Desfasurare: sub forma de întrebari puse de învatator si solutii, reale sau fanteziste, date de copii.
Întrebarile pot fi:
- Ce stii sa faci cu o bucata de pânza rosie, în forma de triunghi?(
batic, stegulet, fata de masa, prosop, fular, bandaj pentru o rana, o
masca etc)
- Ce stii sa faci cu o carcasa de la un televizor foarte
vechi? ( un scaunel, un dulapior, o scena pentru un mini-teatru de
papusi, un raft pentru încaltaminte, îl duc la muzeu etc )
- Ce stii sa faca cu douazeci de boabe de fasole? (un colier pentru papusa, un colaj, sa le plantez, le trimit în cosmos etc).

20. ,,Doua linii si zece idei, patru linii – douazeci de idei”
Desfasurare:
copii primesc fiecare câte o foaie de bloc împartita în doua. În prima
jumatate sunt trasate doua linii drepte, diferite ca sens si lungime,
iar în cealalta doua linii curbe deschise, diferite ca si cuprindere si
marime. Le se cere copiilor sa deseneze în prima jumatate zece figuri
numai din linii drepte, care sa integreze si cele doua linii initiale,
astfel încât sa rezulte o compozitie. Acelasi lucru trebuie sa-l faca si
în cealalta jumatate, folosind linii curbe, integrând si cele doua
linii initiale.
La final îsi prezinta desenul, explicând figurile si utilitatea pe care le-a destinat-o în desen.


21. ,,Ce nu s-a mai întâmplat?”
Exercitiul , aparent simplu, solicita creativitatea gândirii prin
cunoasterea si eliminarea realului, înlocuindu-le cu fantezii situate
între basm si realitate.
Desfasurare: învatatorul spune elevilor un
cuvânt. Ei cauta automat sa creeze o situatie prin care sa atribuie unor
obiecte/fiinte însusiri ale altor obiecte/ fiinte cu ajutorul carora
ele fac ceva care ,,nu s-au mai întâmplat”.
Exemplu: urs – raspuns posibil: ,,Ursul a zburat, luându-se la întrecere cu un avion. Ursul a câstigat întrecerea.”

22. Creativitate procesuala: ,,O lume a tacerii”
Desfasurare: timp de zece minute copiii sunt rugati sa scrie mare cu un
instrument care scrie gros, pe foaie mare, câte obiecte/fiinte nu fac
produc niciodata sunete/zgomote pe care sa le auzim.
Posibile raspunsuri: pana, fulgul de nea, firul de par, un puf de papadie, o bucata de vata, o furnica, o râma, fumul etc.
Se
expun foile la vederea tuturor si, din exemplele date vor compune o
scurta descriere a unei lumi în care nimeni si nimic nu scoate nici un
sunet.

23. Creativitate inventiva: ,, Cum iesim din situatii-limita?”
Se da copiilor urmatorul text: ,,Un om a cazut într-o groapa adânca de
trei metri, proaspat sapata si cu peretii abrupti, pe care nu se poate
urca. Omul nu are la el mâncare decât pentru o zi – doua, un cutit, o
lingura si o cana. El stie ca pe acolo nu va mai trece sigur nici un om
timp de o luna de zile, asa ca peste doua zile a iesit din groapa.”
Întrebare:
cum a iesit omul din groapa? (raspunsul: a sapat cu cutitul într-un
perete al gropii si a pus pamântul lânga peretele opus, batatorindu-l.
Deoarece groapa era proaspat sapata, nu a fost imposibil sa
construiasca, prin batatorire doua praguri de câte jumatate de metru ca
sa ajunga la marginea gropii si sa se salveze).

24. Imaginatie creativa: ,,Tangram – jocul celor sapte figuri”
Deja celebrul exercitiu al patratului Tangram foarte apreciat de tot
mai multi copii. Prin rearanjarea celor sapte figuri se obtin foarte
multe imagini stilizate de obiecte si fiinte: fata, baiat, gaina cocos,
câine, pisica, casa, masina etc în diferite pozitii. Exercitiul este
valoros prin stimularea dorintei copiilor de a obtine si ,,altceva”.

25. Analogia: ,,Ce asemanari sunt între aceste doua elemente diferite?”
Desfasurare: li se va explica elevilor ca vor trebui sa analizeze
perechi de elemente ( obiecte sau fiinte) si sa scrie ce asemanari
gasesc la acestea. Exemple de astfel de perechi: casa – gradinita,
pisica – soarece, tren – tractor, mar – strugure etc. Posibile
raspunsuri: casa – gradinita = în ele stau copii, au pereti, usi,
ferestre, te apara de frig, ploaie, vânt, sunt construite de catre
oameni etc.

Prin exercitiile de mai sus se poate cunoaste nivelul
individual al dezvoltarii creativitatii, pe de o parte, si se poate
stimula gândirea creativa, originalitatea, placerea explorarii noului, a
îndraznelii de exprimare a viziunii proprii despre cum vad lumea cu
relatiile, pe alta parte.
Conditia succesului acestor activitati
creare unei depline atmosfere permisive a exprimarii, înlaturând total
apostrofarea sau, mai grav, ridiculizarea unor raspunsuri care fac rabat
de la firesc, care duc la inhibare, blocând potentialul creativ al
copilului, care s-ar putea sa nu mai îndrazneasca niciodata sa-si
dezvaluie posibilele aptitudini creative.

_________________
Sus In jos
http://mamicitaticipitici.forumulmeu.ro
mony_ka
Admin
avatar

Mesaje : 179
Data de inscriere : 29/06/2010
Varsta : 40
Localizare : Romania

MesajSubiect: Re: Cum ajutam copilul nostru sa fie istet   Vin 23 Iul 2010 - 17:20


Cartile
: Nici o casa nu are suficiente carti.
Asigurati-va ca aveti in biblioteca atat carti SF cat si non-SF(science
fiction). Un mix intre cele 2 este foarte important. In majoritatea
bibliotecilor exista un deficit de carti non-fiction.Pe langa cartile cu
Harry Potter si Narnia aveti cumva si alte carti ? Asa ca asigurati-va
ca aveti si carti de stiinta, arta, pictura etc. Copii trebuie sa
citeasca si sa invete din aceste carti, mai ales ca le vor fi de mare
ajutor la scoala.

Blocurile de construit si LEGO
- Copii se pot juca ore in sir construind turnuri, poduri, orase, iar
in plus aceste jucarii inspira creativitatea si indemanarea fizica.
Pentru mai multe detalii vizitati pagina de soft educational.

Articole pentru lucru manual
- Cumparati-i copilului, creioane, foarfeca, lipici, hartie colorata,
ata colorata de cusut,panza de goblen,ace de tricotat(pentru fetite mai
mari) si invatati-l sa le foloseasca apoi indemnati-l sa creeze singur
ceva.Totusi supravegheati-va copilul indeaproape pentru ca nu este de
dorit sa se raneasca cu foarfeca sau alte obiecte ascutite.

Papusi de carpa
- Incercati impreuna cu copilul sa creati papusi din diferite
materiale: ciorapi mai vechi, pungi de hartie, lana, bete de la acadele.
puteti improviza de asemenea si o scena si sa organizati un teatru de
papusi. Daca aveti cumva o camera de filmat, cu siguranta aceste momente
veti dori sa le imortalizati.

Instrumente muzicale
- cantand la un instrument impreuna cu copilul este un mod minunat de a
va petrece ziua, chiar daca instrumentul este improvizat. Invatati-va
copilul sa compuna muzica din orice obiect: din pahare umpute cu apa
pana la frecarea a doua bucati de material.

Costumatia -
Daca aveti o fetita puteti organiza o parada a modei. In mod sigur va
fi foarte incantata. Iar in cazul in care aveti baietel , puteti de
exemplu sa organizati un bal de Halloween utilizand palarii, pantofi,
cravate si alte haine mai vechi. Incercati sa colectati toata
imbracamintea mai veche si sa le dati copiilor- sigur veti avea un
spectacol pe cinste. In cazul in acre aveti animale de casa trebuie sa
fiti atenti totusi sa nu se produca accidente.

Casutele pentru papusi
- Pentru o fetita poate fi foarte amuzant sa aiba o casuta pe care o
poate decora dupa bunul plac. O idee si mai buna ar fi jocurile cu
papusi pe calculator.Click pe link pentru a vedea oferta oferta cu
jocuri Barbie pentru fetite

Jocuri In bucatarie

- Copii adora sa se joace in bucatarie. Daca sunt mai mari, ii puteti
invata sa va ajute in treburile casei: in prepararea unor creme sau
maioneze,unei prajituri (treburi care nu implica obiecte taioase si
ascutite).
Sus In jos
http://mamicitaticipitici.forumulmeu.ro
Continut sponsorizat




MesajSubiect: Re: Cum ajutam copilul nostru sa fie istet   

Sus In jos
 
Cum ajutam copilul nostru sa fie istet
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Mamici ,tatici ,pitici  :: Copii :: Util sa stim pentru copii-
Mergi direct la: